zondag 14 oktober 2018

Toerist in Sienna

Gisteravond heb ik vanaf een uur of vijf geslapen. Nog niet helemaal in orde denk ik. Ik besluit dan ook om niet meer te gaan lopen dit jaar. Als dat tenminste kan. In Abbadia a Isola komt op zondag geen bus. Ik zal dus de drie kilometer naar Monteregioni moeten lopen. Maar ik heb weer geluk. Pino, de huisbaas van mijn ‘Casa sulla Francigena’ moet die ochtend naar Sienna. Als ik opschiet kan ik meerijden! 

Onderweg stoppen we nog even in Monteregioni, zodat ik daar kan rondkijken. Het is niet groot, dus ik ben snel klaar. Het is ook wel weer een prachtige plek. Als we door de in ochtendnevelen gehulde velden rijden en we pelgrims onderweg passeren doet het pijn dat ik niet kan lopen. Het is jammer de week zo te moeten afsluiten, maar als ik rustig aan doe voel ik me best OK. Dat is even belangrijker dan lopen en me beroerd voelen. 

Dankzij de lift sta ik om tien uur al in Sienna bij mijn hotel. Ondanks dat kan ik na tien minuten wachten al in mijn kamer. Ik neem nog even wat rust en bekijk wat vandaag te doen. Ik besluit naar het enorme complex van Santa Maria della Scala te gaan. Dat was vroeger het pelgrimshospitaal, dus dan sluit ik toch nog in stijl af. Het is een bijzonder complex. De ontvangst van pelgrims werd vroeger serieus genomen. Prachtige kamers vol met fresco’s van vloer tot plafond lagen vroeger vol met pelgrims. Ook nu is er nog een hostel, allen niet in die mooie oude zalen! Misschien kan ik daar volgend jaar slapen! De oude herbergen trekken me toch nog steeds. Het heeft ook iets bijzonders om op zo’n historische plek te slapen!

Tegenover Santa Maria della Scala ligt de Kathedraal. Ik heb een combinatieticket genomen, dus ik kan overal in. De zwart-witte bouwstijl van de Kathedraal is bijzonder. Met een audiogids vermaak ik me wel een tijdje. Ik weet nu van alles over de vloermozaieken, het plafond en de schilderingen. Daarna kan ik ook nog in de crypte. Dit is geen echte crypte, maar waarschijnlijk een oude ingang voor de pelgrims die vanuit het noorden over de Via Francigena aankwamen. Deze ruimte was dichtgegooid en bevindt zich onder de Kathedraal. Ook weer heel toepasselijk dus. Verder bezoek ik het museum en de doopkerk. Vanuit het museum kun je op de enige façade van een nieuw, maar nooit gebouwd, deel van de kathedraal. Van hieraf kijk ik terug op het landschap waar ik de afgelopen week heb gelopen. Het lijkt al weer lang geleden, maar ik heb toch zes dagen gelopen door de heuvels van Toscane. 

Ik loop nog even langs het beroemde plein van Sienna en ga dan terug naar het hotel. Nog even wat rusten voordat ik wat te eten ga zoeken. Gelukkig kon ik vandaag in Sienna nog even genieten van mijn vakantie. Ondanks dat het niet helemaal was zoals ik me had voorgesteld, was het ook wel weer erg mooi! Dit is zeker een prachtig stuk van de Via Francigena. Na vorig jaar twijfelde ik of ik terug zou gaan, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan. Als toerist begonnen in Lucca en als toerist weer geëindigd in Sienna, wat ook wel leuk was. Weer een stuk van de route naar Rome afgerond!



Einde

Aan alles komt een eind. Zo ook aan jaren lopen naar Rome! En wat doe je dan op zo’n laatste dag in Rome. Nou, lopen! Niet echt natuurlijk, ...