maandag 15 oktober 2018

Terug naar huis

Vanochtend had ik nog de hele dag in Siena. Ik heb nog een rondwandeling door de stad gemaakt met een audiogids die ik van internet had gehaald. Dat was best leuk om te doen. Zo leer je nog eens wat over de stad. Op El Campo, het centrale plein, zijn de voorbereidingen voor de paardenrace volgende week druk aan de gang. Van de audiogids leer ik dat de race zelf maar 90 seconden duurt! Ze rijden drie rondjes over het plein! Maar dat doen ze al 400 jaar, dus het zal een spektakel zijn. Kaarten zijn nog te koop!

Bij de Tourist Information haal ik de stempel van Siena voor mijn pelgrimspaspoort. Stel dat ik niet meer terug kom, dan heb ik in ieder geval Siena ‘gehaald’.

Als laatste geniet ik vanaf een terras met risotto van het uitzicht op de Kathedraal op de andere heuvel. Jammer om weer terug te gaan, maar door het ziek zijn ben ik er wel aan toe. De vakantie voelt niet af, maar ik heb ook niet echt zin om verder te lopen. Eerst maar weer helemaal fit worden, dan komt vast de wandellust ook vast weer terug. 

Ik mag nog een laatste stukje lopen naar het station. Als ik de stad uit loop komen de eerste pelgrims van die dag de stad in. Met gemengde gevoelens zie ik ze gaan. Het lopen naar het station gaat prima. Bij de treinreis zit alles mee, waardoor ik dus weer te vroeg op het station ben. Maar ja, als het tegen had gezeten was ik er anderhalf uur later geweest. Nu wachten op de vlucht. Thuis alles nog maar eens laten bezinken en dan zien we volgend jaar wel weer verder!






Einde

Aan alles komt een eind. Zo ook aan jaren lopen naar Rome! En wat doe je dan op zo’n laatste dag in Rome. Nou, lopen! Niet echt natuurlijk, ...