zaterdag 16 september 2017

Piacenza - Fiorenzuola d'Arda 24 km

Ik had verwacht om zeven uur gewekt te worden door de kerkklok op het dak. Gelukkig was ik al wakker en begon de klok pas om half acht! Het lijkt me geen fijne wekker! Op mijn gemak opstaan dus en vertrekken. Het is vandaag niet zo ver of zwaar, dus heb ik alle tijd en geen haast. Het eerste stuk vond ik zelf een beetje zielig voor ons pelgrims, langs een drukke weg in de regen. Als ik zelf in de auto zit en mensen zo langs de weg zie lopen heb ik altijd een beetje medelijden, want dat is dus niet leuk! Na een uurtje mag ik dan eindelijk de weg verlaten en keert de rust weer. De regen is ook gestopt en het is weer leuk om onderweg te zijn!

Als iemand mij had verteld dat ik vandaag door Nederland loop en ik niet beter wist, dan had ik dat geloofd. Alleen de bouwstijl van de huizen gaf aan dat dat niet het geval was. Verder akkerbouw (vooral mais) en veel braakliggende kleigrond, waar de oogst al van was binnen gehaald. De route gaat weer voornamelijk over asfalt, maar doordat de wegen klein en rustig zijn is het minder storend dan de vorige asfalt-etappe. Het laatste stuk gaat weer over landwegen. Onderweg veel leegstaande en vervallen huizen. Zonde zouden we in Nederland vinden. Sommige huizen staan te koop voor wie het aandurft ze op te knappen, anderen zijn aan hun lot overgelaten en wachten tot ze echt instorten. Zonde! Maar eerlijk is eerlijk, ik zou hier ook niet willen wonen!

In de middag breekt de zon door en gelijk wordt het warm. De temperatuur ligt net wat boven de 20 graden, dus heerlijk wandelweer. Ondanks dat we allemaal niet lang na elkaar starten, kom ik verder niemand tegen. De stilte na de stad van gisteren is heerlijk.

In Fiorenzuola heb ik een hotel geboekt. Aanvankelijk om lekker bij te komen na 32 km. Doordat ik gisteren echter ben doorgelopen kom ik nu niet zo moe aan. Toch ben ik blij met het hotel. Mijn medepelgrims zijn allemaal aardige mensen, maar het is fijn even niet 'sociaal' te hoeven zijn, of in het Frans/Duits/Engels te praten en denken! De meesten verwacht ik de komende dagen toch weer tegen te komen.

Fiorenzuola is een leuk klein stadje en, niet onbelangrijk, autoluw! Deze stadjes vind ik wel leuk om door te slenteren en een beetje te bekijken. Ik bezoek de kerk, en als ik daar even de schilderingen zit te bewonderen komt de organist spelen. Een priveconcert! Dan boodschappen doen voor morgen, en voor de zekerheid voor overmorgen. Morgen is het zondag en dan is hier toch veel dicht. Het doel morgen is Fidenza, een redelijke stad, dus veel problemen verwacht ik niet. Nu zo eerst lekker slapen! Morgen kan ik nog een dag genieten van het platte landschap, daarna worden het weer bergen en moet ik weer serieus aan de bak!



Einde

Aan alles komt een eind. Zo ook aan jaren lopen naar Rome! En wat doe je dan op zo’n laatste dag in Rome. Nou, lopen! Niet echt natuurlijk, ...