zondag 17 september 2017

Fiorenzuola - Fidenza 23 km

Ik sta op mijn gemak op, want ik hoef niet te wachten tot de badkamer vrij is en ook niet ver te lopen vandaag. Het is heerlijk weer. Een zonnetje, maar niet te warm en een frisse wind. Helaas gaat het eerste stuk weer langs de autoweg, en voor de zondagochtend half negen is het toch wel erg druk. Iedereen blijkt naar de mis in de abdij te gaan waar de route langs loopt. In het dorp kom ik iedereen weer tegen. Ook de Australiërs zijn er weer bij. Die hebben een etappe met de trein gedaan 😉 Ik ga in het klooster kijken. In de winkel van het klooster vraag ik of ze een stempel hebben. Een van de paters geeft mij deze persoonlijk. Ik krijg ook een sleutlhanger als aandenken!

De route gaat verder door landbouwgebied. Niet erg noemenswaardig. Maar het is lekker weer en de wegen zijn asfalt, maar rustig. Ik geniet dus nog maar even van het relaxte lopen. Morgen weer bergen. In de verte worden deze steeds duidelijker zichtbaar. 

Na de lunchpauze loopt bijna de hele groep weer bij elkaar. Al pratend leggen we de laatste toch wel saaie kilometers naar Fidenza af. Een deel gaat naar een hotel, een deel naar de herberg. Vanaf morgen gaan de routes van iedereen meer afwijken. We weten dus niet of we elkaar nog weer tegen komen. Maar zo gaat dat met pelgrims. Je maakt vrienden voor een paar dagen, en dan verlies je elkaar weer uit het oog. Om dan later elkaar onverwacht weer tegen te komen, maar misschien ook niet. Ik slaap met de Duitser en de Fransen in de herberg. Later komt daar nog een Italiaan bij, die vanaf hier een week gaat lopen.

We gaan 'even' boodschappen doen. De supermarkt zou een kwartiertje lopen zijn. Het was uiteindelijk iets verder, waardoor het totaal vandaag toch weer op 29 km staat. Ik ben nog net op tijd terug om de Duomo, de Kathedraal te bezichtigen. Bijzonder is de oude kerk waarop de Kathedraal is gebouwd en die nu de crypte van de kerk is. Voor het museum heb ik helaas geen tijd meer. Dan maar eten en vroeg slapen, want morgen gaan we weer de hoogte in. Nog niet zo veel, maar het zal toch wel even in de benen gaan zitten!



Einde

Aan alles komt een eind. Zo ook aan jaren lopen naar Rome! En wat doe je dan op zo’n laatste dag in Rome. Nou, lopen! Niet echt natuurlijk, ...