maandag 22 augustus 2016

Niet zoals gepland

Tot nog toe gaan weinig dagen zoals ik gepland had. Gelukkig komt het uiteindelijk altijd goed, maar soms zou het fijn zijn als iets gaat zoals verwacht. Vandaag was dus ook weer zo'n dag die anders uitpakte dan ik had gedacht. Gisteren was ik wat verder doorgelopen, zodat vandaag gemakkelijk zou zijn. De camping van gister bleek echter verder van de route dan ik dacht. Ik wilde niet dezelfde route weer terug, dus koos ik voor de Zwitserse variant van de Via Franginena, aangegeven met nummer 70. Deze liep door het dorp en zou uiteindelijk weer met mijn LightFootGuide-route kruizen. Ik weet nu dus waarom de gidsen die route niet altijd volgen; dit is de toeristische route. Heel mooi, maar niet de snelste en gemakkelijkste. Het was gelijk flink klimmen door de wijngaarden. Om vervolgens evenwijdig aan het dal langs de berg te blijven lopen. Echt een prachtige route! Maar wel behoorlijk pittig en ook wat om. Toen ik terug was op 'mijn' route, had ik er 15 km op zitten. Gelukkig hoefde ik er nog maar vijf naar St Maurice. Ik volgde weer de Rhône, totdat.......de weg was afgesloten. Geen omleiding aangegeven. Terwijl de route onderdeel is van het wandelnetwerk van Zwitserland, heb je het vervolgens maar uit te zoeken. Ze waren een brug aan het bouwen, dus het was ook niet toevallig vandaag dicht. Dat wordt flink omlopen via de weg. Gelukkig hebben ze hier overal een stoep langs de weg, die ook als fietspad dienst doet. Anders was het geen pretje geweest. 
Aangekomen in St Maurice was de abdij snel gevonden. Ik wilde graag de abdij bekijken, en was dus extra vroeg. Ook was het plan om hier te blijven slapen en natuurlijk een mooie stempel te halen. Alleen...... dicht op maandag. Wat nu te doen? Ik kan doorlopen naar de camping. Dat is nog zo'n vijf km verder. Aangezien er bij de abdij verder niks was, leek dat wel een goede optie. Ik heb nog even boodschappen gedaan en een paar kilo zwaarder loop ik door naar de camping. Gelukkig gemakkelijk gevonden en een mooi plekje. Maar toch weer 29 km. Zo kom ik natuurlijk nooit aan mijn rust toe ;-). Door deze extra kilometers zou het morgen toch echt een keer korten moeten zijn. Maar ik ga maar nergens meer van uit!!

Einde

Aan alles komt een eind. Zo ook aan jaren lopen naar Rome! En wat doe je dan op zo’n laatste dag in Rome. Nou, lopen! Niet echt natuurlijk, ...