dinsdag 26 september 2017

Avenza - Massa 13 km

Vandaag nog een dagje rustig aan voor mijn been. Het voelt gelukkig al beter. Nog wel gevoelig met lopen, maar een stuk minder pijnlijk dan gisteren. Ik ga eerst ontbijten bij het cafeetje op de hoek. Pelgrims hoeven hier niet te betalen, dat zit bij het hostel inbegrepen. Het hostel zelf is 'donativo', oftewel wat je zelf wilt geven. Mooi dat dat toch ook nog kan!

De route loopt al snel de stad uit en door marmerfabrieken/werkplaatsen. Trucks met enorme brokken marmer rijden door de straten. Overal staan dikke platen marmer rijen dik opgesteld. Dit is vlakbij Carrera, waar het beroemde marmer vandaan komt. Dan gaat de route omhoog door het bos. Een korte niet al te zware klim. Vervolgens loopt het de rest van de tijd hoog boven het dal door de wijngaarden. In de verte uitzicht op de zee en op de Apennijnen aan de andere kant. Toch jammer dat de route niet bij de zee langs loopt. Met al het bos langs de kust ziet dat er ook best mooi uit, in ieder geval van bovenaf!

Ik loop heel langzaam. Aan de ene kant om mijn been niet te veel te belasten, aan de andere kant om niet al te vroeg aan te komen. Ik maak nog een lange stop in een wijngaard met uitzicht op het dal en de zee. Het is heerlijk wandelweer, zonnig en ongeveer 20 graden. Zo houd ik het nog wel even vol! Na een kilometer of tien gaat de route weer omlaag naar Massa, waar ik om twaalf uur bij het hostel aankom. Net op tijd, want van 12 tot 16 uur zijn ze dicht! Nu kan ik alvast bij mijn kamer en douchen. Ik heb hier namelijk echt een eigen kamer! Met zitje en kast, en marmer op de vloer! En dat voor 15 euro! Dan moet je trouwens wel komen lopen, anders is het vast duurder!

Na de douche en even mijn been omhoog probeer ik de rest van de middag wat rond te kijken. Tot vijf uur is er echter veel dicht. Het kasteel boven de stad is zelfs alleen in het weekend open. Dan maar weer op zoek naar de kerk 😁

Na een rondje door het historisch centrum verwen ik mezelf met een glaasje wijn op de Piazza voor het hostel. Het is jog rustig. Zodra de winkels open gaan zal ik wat eten kopen voor vanavond. In het hostel is weer een keuken aanwezig, en daar maak ik deze vakantie graag gebruik van! De rest van de tijd zal ik nog wel wat lezen en rondhangen. Vroeg aankomen is lekker, maar ik heb toch liever een wat langere wandeldag. Rondhangen is namelijk ook best vermoeiend! Morgen ga ik het weer proberen. Dat is ook gelijk de een na laatste wandeldag!



Einde

Aan alles komt een eind. Zo ook aan jaren lopen naar Rome! En wat doe je dan op zo’n laatste dag in Rome. Nou, lopen! Niet echt natuurlijk, ...